Ce este un proiect?
v
METODĂ COMPLEMENTARĂ DE ÎNVĂŢARE ŞI EVALUARE CU POTENŢIAL FORMATIV CARE
SUSŢINE INDIVIDUALIZAREA ÎNVĂŢĂRII
v
CREAŢIE
PERSONALIZATĂ
- activitate cel mai pregnant centrată pe elevi
- un produs al imaginaţiei acestora menit să permită folosirea liberă a cunoştinţelor însuşite, într-un context nou şi relevant
- activitate personalizată, elevii putând decide nu numai asupra conţinutului său dar şi asupra formei de prezentare
·
TEMĂ ABORDATĂ DIFERIT
- porneşte întotdeauna de la o temă de studiat în clasă
- are o structură flexibilă, se adaptează nivelului de vârstă şi de studiu
·
PRODUS FINIT
- proiectul este CEVA, nu este despre ceva:
- produsul finit rezultat în urma activităţii de proiect creează elevului sentimentul utilităţii a ceea ce produce, al relevanţei pentru alţii, direcţionează efortul acestuia către cineva (public-ţintă căruia i se adresează)
- adaptabilitatea în stabilirea produselor se referă la vârsta elevilor, la interesele lor, precum şi la resursele materiale, de spaţiu şi de timp.
·
ACTIVITATE
CROSS-CURRICULARĂ
- încurajează cel mai bine abordara integrată a învăţării
- elevilor li se creează ocazia de a folosi cunoştinţe şi tehnici de lucru dobândite la diferite discipline
- centrarea pe elev se traduce prin posibilitatea acestuia de a asambla într-o viziune personală cunoştinţele pe care le are
- se poate realiza în clasă sau în afara clasei, în funcţie de conţinut, resurse, interese.
- facilitează dobândirea sensului a ceea ce învaţă, răspunzând întrebării esenţiale: CE POT SĂ FAC CU CEEA CE AM ÎNVĂŢAT LA ŞCOALĂ?
Exemple de produse
realizate în urma derulării unui proiect:
§ pliante
§ broşuri
§ postere, albume
§ pagini de revistă sau ziar
§ carte/albumuri
§ sondaje de opinie însoţite de comentarii
§ senarii, dramatizări
§ obiecte ingenioase însoţite de instrucţiuni de utilizare
§ studii de caz
§ spoturi sau afişe publicitare etc.
Cum
realizăm managementul proiectului ?
Proiectul
· începe în clasă prin definirea şi înţelegerea sarcinii (eventual şi
prin începerea rezolvării acesteia),
· se continuă acasă pe parcursul a câtorva zile sau săptămâni
(timp în
care elevul are consultări individuale cu profesorul şi 1-2 întâlniri de proiect cu întreaga clasă sau în grupe mici) şi
· se încheie tot în clasă, prin prezentarea în faţa colegilor a unui raport
asupra rezultatelor obţinute şi dacă este cazul, a produsului realizat sau a portofoliului
Managementul timpului
În funcţie de complexitatea
proiectului şi de numărul de ore alocat se pot stabili:
•
un ORAR al proiectului:
etape, date limită
•
activităţi realizate acasă
•
activităţi realizate în
clasă
•
limite de timp pentru
brainstorming, discuţii de grup, feed-back
Managementul materialelor
Profesorul,
•
are datoria să sugereze şi
să ofere surse de informare care să nu depăşească nivelul de înţelegere al
elevilor
•
cu ajutorul elevilor, poate
organiza bănci de date, de idei, de imagini, de materiale concrete (reviste,
postere, ilustrate), dezvoltându-le astfel abilitatea de organizare a
informaţiei
Managementul clasei
Organizarea colectivului de
elevi este o cheie a succesului unui proiect:
•
pregătiţi-vă cu grijă
activitatea
•
folosiţi în mod consecvent tehnicile
interactive la întâlnirile de proiect: brainstorming, IPC, alternanţa
formelor de activitate – în perechi/în grup mic/individuală
•
nu zoriţi desfăşurarea
activităţilor
•
cereţi elevilor să
demonstreze sau să explice proceduri, tehnici de lucru, soluţii proprii pentru
dificultăţile apărute
•
folosiţi “gălăgia
lucrativă”
•
determinaţi-i pe elevi să
gândească
•
nu renunţaţi uşor.
Structura
şi criteriile de evaluare ale proiectului
STRUCTURA PROIECTULUI
|
CRITERII DE EVALUARE
(orientative, SE POT REFERI
LA URMĂTOARELE CAPACITĂŢI / COMPETENŢE ale elevilor)
|
|
TITLUL,
TEMA
|
→
utilizarea
corespunzătoare a metodelor de lucru alese şi a bibliografiei
→
aplicarea
unor tehnici de observare, sistematizare
→
aplicarea,
generalizarea şi interpretarea logică a datelor, rezultatealor
→
organizarea
riguroasă a ideilor şi a materialelor în raportul/ prezentarea finală
→
redactarea
cu acurateţe a desenelor şi diagramelor, a calculelor
→
prezentarea
raportului final (calitatea prezentării/ ţinuta etc.)
Asumarea, în clasă, a unor standarde de calitate pentru
realizarea proiectului este facilitată de stabilirea
termenelor şi formularea criteriilor de evaluare împreună cu elevii
|
|
INTRODUCERE
|
argumente, motivare,
întrebări desprinse din temă
|
|
DESFĂŞURAREA
PROIECTULUI
|
palnul de lucru metode
materiale, etape,
termene
|
|
REZULTATE
|
sistematizate, ilustrate
(grafice, sinteze, desene, tabele, înregistrări audio şi video, …)
|
|
CONCLUZII
|
interpretări, opinii
personale, soluţii propuse, generalizări
|
|
BIBLIOGRAFIE
|
lista lucrărilor, surselor
Internet consultate
|
Proiectul în sinteză
•
PROIECTUL–metodă complementară de evaluare
- care oferă posibilitatea integrării evaluării în învăţare. Din acest punct de vedere, putem să considerăm proiectul, în aceeaşi
măsură, o metodă activă de învăţare.
•
Oferă avantajul unei evaluări contextualizate şi de proces
şi constituie totodată o activitate de
învăţare motivantă pentru elev, cu caracter flexibil, individualizator è è este forma de evaluare recomandată
şi pentru disciplinele opţionale (din CDS).
•
În practică s-a constatat
că este o activitate foarte bine apreciată de elevi.
•
Învăţarea în context,
dobândeşte sens şi prin aceea că
se finalizează prin ceva concret
care orientează achiziţiile elevilor, aparent fără efort - nu ezitaţi să propuneţi proiecte elevilor !
•
Este de preferat ca
proiectul să vizeze mai multe obiective de referinţă/ competenţe specifice ale
programei è è în felul acesta se multiplică şansele de combinare şi recombinare a
achiziţiilor cu elementele de noutate şi de structurare a deprinderilor şi a
cunoştinţelor.
•
Este important ca pentru
fiecare etapă a proiectului să se formuleze cerinţe clare.
•
Etapele proiectului trebuie
să cuprindă o diversitate de activităţi care să “ţintească” obiectivele de
referinţă / competenţele specifice selectate pentru proiect.
•
Plăcerea cu care elevii se
antrenează în activităţile de proiect este data de aspectul de ludic serios, dar care concură
substanţial la îmbogăţirea cunoştinţelor şi a capacităţilor
•
Durata proiectului trebuie
să fie suficient de mare pentru a permite realizarea unui produs de calitate, prin revizuiri
succesive şi permanentă raportare la criteriile de evaluare stabilite.
•
În
paralel cu achiziţiile specifice unui domeniu, elevii vor începe să
interiorizeze regulile calităţii. Din aceeaşi
perspectivă,este necesară stabilirea de termene
clare pentru fiecare etapă.
•
În timpul activităţii de proiect derulate în clasă,
PROFESORUL va fi:
Ø MODERATOR – detensionând eventualele divergenţe apărute în grup
sau
Ø FACILITATOR – sprijinind grupurile /elevii aflate/ţi în dificultate.
Ø Profesorul va interveni dacă observă
Ø interpretări eronate,
Ø blocaje,
Ø distanţarea faţă de sarcina de lucru.
Un proiect model realizat de elevii clasei a III-a (2012)