marți, 22 aprilie 2014

EVALUAREA PRIN METODA PROIECTULUI

Ce este un proiect? 

v  METODĂ COMPLEMENTARĂ DE ÎNVĂŢARE ŞI EVALUARE CU POTENŢIAL FORMATIV CARE SUSŢINE INDIVIDUALIZAREA ÎNVĂŢĂRII
v  CREAŢIE PERSONALIZATĂ
  •     activitate cel mai pregnant centrată pe elevi
  •     un produs al imaginaţiei acestora menit să permită folosirea liberă a cunoştinţelor însuşite, într-un context nou şi relevant
  •         activitate personalizată, elevii putând decide nu numai asupra conţinutului său dar şi asupra formei de prezentare

·          TEMĂ ABORDATĂ DIFERIT
  •     porneşte întotdeauna de la o temă de studiat în clasă
  •     are o structură flexibilă, se adaptează nivelului de vârstă şi de studiu

·          PRODUS FINIT
  •     proiectul este CEVA, nu este despre ceva:
  •     produsul finit rezultat în urma activităţii de proiect creează elevului sentimentul utilităţii a ceea ce produce, al relevanţei pentru alţii, direcţionează efortul acestuia către cineva (public-ţintă căruia i se adresează)
  •     adaptabilitatea în stabilirea produselor se referă la vârsta elevilor, la interesele lor, precum şi la resursele materiale, de spaţiu şi de timp.

·          ACTIVITATE CROSS-CURRICULARĂ
  •          încurajează cel mai bine abordara integrată a învăţării
  •     elevilor li se creează ocazia de a folosi cunoştinţe şi tehnici de  lucru dobândite la diferite discipline
  •     centrarea pe elev se traduce prin posibilitatea acestuia de a asambla într-o viziune personală cunoştinţele pe care le are 
  •     se poate realiza în clasă sau în afara clasei, în funcţie de conţinut, resurse, interese.
  •        facilitează dobândirea sensului a ceea ce învaţă, răspunzând întrebării esenţiale: CE POT SĂ FAC CU CEEA CE AM ÎNVĂŢAT LA ŞCOALĂ?


Exemple de produse realizate în urma derulării unui proiect:
§  pliante
§  broşuri
§  postere, albume
§  pagini de revistă sau ziar
§  carte/albumuri
§  sondaje de opinie însoţite de comentarii
§  senarii, dramatizări
§  obiecte ingenioase însoţite de instrucţiuni de utilizare
§  studii de caz
§  spoturi sau afişe publicitare etc.

Cum realizăm managementul proiectului ?

Proiectul
·     începe în clasă prin definirea şi înţelegerea sarcinii (eventual şi prin începerea rezolvării acesteia),
·     se continuă acasă pe parcursul a câtorva zile sau săptămâni
         (timp în care elevul are consultări individuale cu profesorul şi 1-2  întâlniri de proiect cu întreaga clasă sau în grupe mici) şi
·     se încheie tot în clasă, prin prezentarea în faţa colegilor a unui raport asupra rezultatelor obţinute şi dacă este cazul, a produsului realizat sau a portofoliului

Managementul timpului

În funcţie de complexitatea proiectului şi de numărul de ore alocat se pot stabili:
         un ORAR al proiectului: etape, date limită
         activităţi realizate acasă
         activităţi realizate în clasă
         limite de timp pentru brainstorming, discuţii de grup, feed-back

Managementul materialelor

Profesorul,
         are datoria să sugereze şi să ofere surse de informare care să nu depăşească nivelul de înţelegere al elevilor
         cu ajutorul elevilor, poate organiza bănci de date, de idei, de imagini, de materiale concrete (reviste, postere, ilustrate), dezvoltându-le astfel abilitatea de organizare a informaţiei

Managementul clasei

Organizarea colectivului de elevi este o cheie a succesului unui proiect:
         pregătiţi-vă cu grijă activitatea
         folosiţi în mod consecvent tehnicile interactive la întâlnirile de proiect: brainstorming, IPC, alternanţa formelor de activitate – în perechi/în grup mic/individuală
         nu zoriţi desfăşurarea activităţilor
         cereţi elevilor să demonstreze sau să explice proceduri, tehnici de lucru, soluţii proprii pentru dificultăţile apărute
         folosiţi “gălăgia lucrativă”
         determinaţi-i pe elevi să gândească
         nu renunţaţi uşor.



Structura şi criteriile de evaluare ale proiectului

STRUCTURA PROIECTULUI
CRITERII DE EVALUARE
(orientative, SE POT REFERI LA URMĂTOARELE CAPACITĂŢI / COMPETENŢE ale elevilor)
TITLUL,
TEMA
    utilizarea corespunzătoare a metodelor de lucru alese şi a bibliografiei

    aplicarea unor tehnici de observare, sistematizare

    aplicarea, generalizarea şi interpretarea logică a datelor, rezultatealor

    organizarea riguroasă a ideilor şi a materialelor în raportul/ prezentarea finală

    redactarea cu acurateţe a desenelor şi diagramelor, a calculelor

    prezentarea raportului final (calitatea prezentării/ ţinuta etc.)


Asumarea, în clasă, a  unor standarde de calitate pentru realizarea proiectului este facilitată de stabilirea termenelor şi formularea criteriilor de evaluare împreună cu elevii
INTRODUCERE
argumente, motivare, întrebări desprinse din  temă
DESFĂŞURAREA
PROIECTULUI
palnul de lucru metode
materiale, etape,
termene
REZULTATE
sistematizate, ilustrate (grafice, sinteze, desene, tabele, înregistrări audio şi video, )
CONCLUZII
interpretări, opinii personale, soluţii propuse, generalizări
BIBLIOGRAFIE
lista lucrărilor, surselor Internet consultate


Proiectul în sinteză

         PROIECTUL–metodă complementară de evaluare - care oferă posibilitatea integrării evaluării în învăţare. Din acest punct de vedere, putem să considerăm proiectul, în aceeaşi măsură, o metodă activă de învăţare.
         Oferă avantajul unei evaluări contextualizate şi de proces şi constituie totodată o activitate de învăţare motivantă pentru elev, cu caracter flexibil, individualizator è è este forma de evaluare recomandată şi pentru disciplinele opţionale (din CDS).
         În practică s-a constatat că este o activitate foarte bine apreciată de elevi.
         Învăţarea în context, dobândeşte sens şi prin aceea că se finalizează prin ceva concret care orientează achiziţiile elevilor, aparent fără efort - nu ezitaţi să propuneţi proiecte elevilor !
         Este de preferat ca proiectul să vizeze mai multe obiective de referinţă/ competenţe specifice ale programei è è în felul acesta se multiplică şansele de combinare şi recombinare a achiziţiilor cu elementele de noutate şi de structurare a deprinderilor şi a cunoştinţelor.
         Este important ca pentru fiecare etapă a proiectului să se formuleze cerinţe clare.
         Etapele proiectului trebuie să cuprindă o diversitate de activităţi care să “ţintească” obiectivele de referinţă / competenţele specifice selectate pentru proiect.
         Plăcerea cu care elevii se antrenează în activităţile de proiect este data de aspectul de ludic serios, dar care concură substanţial la îmbogăţirea cunoştinţelor şi a capacităţilor
         Durata proiectului trebuie să fie suficient de mare pentru a permite realizarea unui produs de calitate,  prin revizuiri succesive şi permanentă raportare la criteriile de evaluare stabilite.
         În paralel cu achiziţiile specifice unui domeniu, elevii vor începe să interiorizeze regulile calităţii. Din aceeaşi perspectivă,este necesară stabilirea de termene clare pentru fiecare etapă.
         În timpul activităţii de proiect derulate în clasă, PROFESORUL va fi:
Ø MODERATOR – detensionând eventualele divergenţe apărute în grup
sau
Ø FACILITATOR – sprijinind grupurile /elevii aflate/ţi în dificultate.
Ø Profesorul va interveni dacă observă
Ø interpretări eronate,
Ø blocaje,
Ø distanţarea faţă de sarcina de lucru.

Un proiect model realizat de elevii clasei a III-a (2012)