Pentru realizarea
competenţei specifice Explorarea/investigarea unor situaţii-problemă reale sau modelate,
integrînd achiziţiile matematice şi cele din alte domenii şi a subcompetenţelor vizate de Curriculumul naţional cu privire la interdisciplinaritate
manualele prevăd probleme, jocuri, recreaţii creative etc. Dar pentru un învăţător
modern inovator, cercetător, creator, cred, nu sunt suficiente. Cu cât mai
diverse sunt tipurile de jocuri, jocuri-problemă, jocuri-ghicitori, exerciţii
creatoare, cu atât şi universul imaginativ al unui şcolar mic este mai larg.
Observările îndelungate în procesul muncii cu copiii au demonstrat în
mod convingător că elevii din clasele mici apelează cu dragă inimă si cu un
deosebit interes la jocurile, problemele, enigmele, care îi fac să-şi pună
mintea în mişcare. La organizarea jocurilor e important să avem în vedere că
menirea lor nu este de a umple timpul,
ci ele îl ajută pe învăţător să realizeze mari sarcini de ordin educativ,
instructiv si dezvoltativ. Alegerea jocurilor trebuie să se facă raţional,
prezentându-le într-o continuitate logică şi ţinând cont de specificul
disciplinei, de performanţele elevilor şi de procesele psihice pe care le
dezvoltă. În ansamblu jocurile trebuie să faciliteze dezvoltarea memoriei,
gândirii, imaginaţiei, atenţiei, capacitatea de analiză şi sinteză, scoaterea
în evidenţă a esenţialului, a
insistenţei de a duce la bun sfârşit sarcinile propuse, orice lucru început.
Conţinutul
jocurilor instructive, didactice ajută la consolidarea performanţelor şcolare. Un
stimulent foarte important în jocuri este elementul întrecerii, în care
sporeşte activitatea copilului, creşte dorinţa lui de a deveni învingător.
În
continare voi propune mai multe tipuri de activităţi pentru pauzele dinamice,
pentru calculul oral, pentru sarcini cu caracter interdisciplinar. Seria
aceasta am numit-o Matematica la pas cu
viaţa.
Adunarea si scăderea în concentrul 1-10.
|
Sarcina: Calculaţi valoarea expresiilor şi numiţi titlul poveştii care conţine în sine numărul aflat.
|
Exemplu:
5+3-1 10-5-2 4+3+5 10-9+2
|
Poezii despre
matematică pentru
salut, evocare şi reflecţie.
salut, evocare şi reflecţie.
Exemple:
MATE este viaţa mea!
Eu mă joc frumos cu ea:
Număr, scriu si calculez,
Forme, spaţii explorez!
Matematica e bună,
Ea mereu ne tot aduna
Lângă traista cu probleme
Ce creaza noi dileme.
Dragi fetiţe, băieţei
Dint-a-ntâia, frumuşei,
Ia spuneţi-mi, bunăoară,
Matematica-i uşoară?
(aşteptăm răspunsul)
Deci, pornim la drumul mare
Cu operaţii de adunare,
Cu probleme ghiduşii
Si cu jocuri de copii!
Iată drumul s-a sfârşit,
Matematică am izbutit.
Deci, e timpul potrivit
Premii, note de-mpărţit!
Ghicitori
matematice.
Clasa I. Adunarea şi scăderea numerelor naturale în concentrul 1-10.
Azi la şcoala de sub tei
Au venit 8 bursucei.
Însă numai 5 din ei
Ştiu cât face 2+3.
Spuneţi, deci, câţi bursucei
Nu ştiu cât e 2+3?
Sub o mândră ciupercuţă
A sosit o furnicută.
Cum stătea ea, gânditoare
Veni o lăcustă mare,
Doi gândaci şi două gâze,
Apoi patru buburuze.
Câte vietăţi de toate
Stau la umbră relaxate?
Joacă fotbal pe imas
Trei arici şi-un iepuraş.
În rezervă doi sticleţi
Şi un vulpoieş istet,
Un purcel, ba şi un cal-
Oare câţi sunt în total?
Calcul cu
ghinion
Clasele II-IV. Împărţirea numerelor naturale.
Variantă: numerele pot fi şi la tema Numere pare şi numere impare.
Calcul oral. Jocul Telefonul
stricat
Clasele I-II. Adunarea
şi scăderea numerelor naturale în concentrul 1-100.
Clasele II-III. Înmulţirea
şi împărţirea numerelor naturale în concentrul 1-100.
Sarcina: Aflati/calculaţi numarul pierdut atunci cânt
telefonul s-a stricat.
Exemple: 10 + bzzz=15
15 - bzzz=10 bzzz + 10=20 bzzz -10=2
8 x bzzz=32 48 : bzzz=8 bzzz x 5=10
bzzz : 3=8.
Probleme. Jocul “Mă poţi întreba”
Descriere: învăţătorul
citeşte conţinutul problemei fără a
formula întrebarea la care elevii trebuie să răspundă. Va câştiga jocul acel
elev care va alcătui cât mai multe întrebaări posibile la problema propusă.
Sarcina: Alcătuiţi cât mai
multe întrebari posibile la problema enunţată.
Jocul : “Alcătuim probleme”
Descriere: învăţătorul propune
mai multe imagini: figuri geometrice, mere, flori, păsări, lăzi cu fructe etc.
Sarcina: Alcătuiţi câte o
problemă care au la bază cuvintele-cheie sugerate de imaginile propuse. Faceţi
schimb de caiete şi rezolvaţi problema alcătuită de colegul vostru de bancă.
De real folos.
RăspundețiȘtergere