luni, 17 februarie 2014

MATEMATICA ŞI ARTA


ARGUMENT
       Este  dovedit faptul că atunci când la disciplinele reale (matematică, fizică, chimie, bilogie) se creează o atmosferă distinsă, amuzantă, activităţile de predare-învăţare îşi sporesc eficienţa. La o glumă, o ghicitoare, nişte versuri, o imagine sugestivă hazlie, elevii devin mai receptivi, dornici de a afla mai multe şi deschişi spre a-şi lăsa imaginaţia să zboare.
     Acest subiect apelează la inventivitatea şi ingeniozitatea elevilor pentru a îmbina talentul literar cu bagajul de cunoştinţe matematice, de a pune pe planşă în mod estetic figuri geometrice care să încânte privirea. Totodată îi provoacă să afle cât mai multe despre oameni de artă, scriitori sau poeţi.
       Organizând activităţi cu un ridicat coeficient educativ, folosind materiale variate cu caracter distractiv şi atractiv, copiii îşi vor da seama încet-încet, că matematica nu este rece, aridă , ci, dimpotrivă, poate fi amuzantă, captivantă, devenind în timp o gimnastică utilă a minţii. Poeziile, ghicitorile, cântecele, numărătorile, jocurile,  contribuie la accesibilizarea conţinutului activităţilor matematice prin imaginile poetice şi plastic sugestive, prin conţinutul simplu şi uşor de reţinut. Acestea pot fi introduse atât în formarea reprezentărilor despre numere şi numeraţie, cât şi despre figurile geometrice. În urma experienţei la clasă am observat  că prin intermediul unor activităţi transdisciplinare este mai uşor să le dezvolţi la elevi „gustul” pentru  lectură sau pentru rezolvarea unor exerciţii şi probleme. Transdisciplinaritatea în matematică poate fi stabilită cu toate disciplinele şcolare de la clasă: limbă şi literatură română, limbă străină, educaţie moral-spirituală, educaţie plastică, educaţie muzicală, ştiinţe, educaţie fizică, educaţie tehnologică, discipline opţionale şi chiar diriginţie.
       În continuare propun un model de activităţi şi materiale care contribuie la stabilirea transdisciplinarităţii matematicii cu alte discipline, în care este evidenţiată foarte clar legătura între matematică şi artă (orice disciplină şcolară este o artă aparte).

Joc didactic “Cine ştie mai bine!”
  1. Numără  elementele din tablou si trasează în primele casete de jos (corespunzătoare cu mascota) atâtea liniuţe câte imagini de acelaşi fel ai găsit . 
  2. Ce anotimp reprezintă acest tablou? Unde pleacă cocorii?
  3. Desparte in silabe fiecare cuvânt ce reprezintă imaginile respective  si reprezintă-le grafic în al doilea rând de casete .
  4. Colorează tabloul în culorile toamnei.


  cocori  
  nouraşi

 copaci















Un comentariu: