ARGUMENT
Este dovedit faptul că atunci când
la disciplinele reale (matematică, fizică, chimie, bilogie) se creează o
atmosferă distinsă, amuzantă, activităţile de predare-învăţare îşi sporesc
eficienţa. La o glumă, o ghicitoare, nişte versuri, o imagine sugestivă hazlie,
elevii devin mai receptivi, dornici de a afla mai multe şi deschişi spre a-şi
lăsa imaginaţia să zboare.
Acest subiect
apelează la inventivitatea şi ingeniozitatea elevilor pentru a îmbina talentul
literar cu bagajul de cunoştinţe matematice, de a pune pe planşă în mod estetic
figuri geometrice care să încânte privirea. Totodată îi provoacă să afle cât
mai multe despre oameni de artă, scriitori sau poeţi.
Organizând activităţi cu un ridicat coeficient
educativ, folosind materiale variate cu caracter distractiv şi atractiv, copiii
îşi vor da seama încet-încet, că matematica nu este rece, aridă , ci,
dimpotrivă, poate fi amuzantă, captivantă, devenind în timp o gimnastică utilă
a minţii. Poeziile, ghicitorile, cântecele, numărătorile, jocurile, contribuie la accesibilizarea conţinutului
activităţilor matematice prin imaginile poetice şi plastic sugestive, prin
conţinutul simplu şi uşor de reţinut. Acestea pot fi introduse atât în formarea
reprezentărilor despre numere şi numeraţie, cât şi despre figurile geometrice. În urma
experienţei la clasă am observat că prin
intermediul unor activităţi transdisciplinare este mai uşor să le dezvolţi la
elevi „gustul” pentru lectură sau pentru
rezolvarea unor exerciţii şi probleme. Transdisciplinaritatea în matematică
poate fi stabilită cu toate disciplinele şcolare de la clasă: limbă şi
literatură română, limbă străină, educaţie moral-spirituală, educaţie plastică,
educaţie muzicală, ştiinţe, educaţie fizică, educaţie tehnologică, discipline
opţionale şi chiar diriginţie.
În continuare propun un model de
activităţi şi materiale care contribuie la stabilirea transdisciplinarităţii
matematicii cu alte discipline, în care este evidenţiată foarte clar legătura
între matematică şi artă (orice disciplină şcolară este o artă aparte).
Joc
didactic “Cine ştie mai bine!”
- Numără elementele din tablou si trasează în
primele casete de jos (corespunzătoare cu mascota) atâtea liniuţe câte imagini
de acelaşi fel ai găsit .
- Ce anotimp reprezintă
acest tablou? Unde pleacă cocorii?
- Desparte in silabe
fiecare cuvânt ce reprezintă imaginile respective si reprezintă-le grafic în al doilea
rând de casete .
- Colorează tabloul în
culorile toamnei.
cocori
|
nouraşi
|
copaci
|
Interesantă abordare !
RăspundețiȘtergere